Να αποσαφηνίσουν μια σειρά ζητημάτων αναφορικά με το ν/σ για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών επιχειρούν κυβερνητικές πηγές. Τι προβλέπει η διαδικασία.
Σε εξέλιξη βρίσκεται στην επιτροπή οικονομικών της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών - αναμένεται να ψηφιστεί το βράδυ του Σαββάτου - ενώ η κυβέρνηση με εκτενές non paper δίνει διευκρινίσεις για την διαδικασία που θα ακολουθηθεί με στόχο να ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους και να αποτραπεί ο κίνδυνος για τις καταθέσεις.
Ειδικότερα, όπως τονίζεται « οι δράσεις του ν/σ πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί πριν την 1/1/2016 για να μην υπάρξει «κούρεμα», ενώ η προστασία των καταθέσεων κάτω από 100.000 ευρώ είναι απολύτως εγγυημένη, με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία BRRD.
Στο ίδιο σημείωμα η κυβέρνηση αναφέρει πως στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα συμμετάσχει η EBRD (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης), ενώ οι κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών μπορούν να καλυφθούν από ιδιωτικά κεφάλαια, όσον αφορά το βασικό σενάριο.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα Cocos θα έχουν απόδοση 8-10%, ενώ «μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξει λύση τόσο για το νόμο Κατσέλη και για τα "κόκκινα δάνεια" προκειμένου αυτή να είναι η τελευταία ανακεφαλαιοποίηση».
Ειδικότερα, τα δέκα σημεία που τόνιζαν πηγές της κυβέρνησης :
1. Το νομοσχέδιο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα έχει ψηφιστεί μέχρι το Σάββατο το βράδυ. Όσο για τις δράσεις που προβλέπει θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί πριν την 1η Ιανουαρίου του 2016 προκειμένου να μην υπάρξει bail in στις καταθέσεις.
Η προστασία των καταθέσεων κάτω από 100.000 ευρώ είναι απολύτως εγγυημένη και προβλέπεται από την κοινοτική οδηγία BRRD [Bank Recovery and Resolution Directive] η οποία έχει ήδη τεθεί σε ισχύ σε όλα τα κράτη μέλη από την 1η Ιανουαρίου 2015 και στη χώρα μας θα αρχίσει να εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου του 2016.
2. Το Σάββατο θα ανακοινωθούν και τα αποτελέσματα των stress test των τεσσάρων συστημικών τραπεζών. Οι χρηματοπιστωτικές, δηλαδή, ανάγκες κάθε τράπεζας για τις οποίες υπάρχουν δύο σενάρια: το βασικό [base line] και το δυσμενές. Σύμφωνα με πληροφορίες οι κεφαλαιακές ανάγκες των συστημικών τραπεζών, στο βασικό σενάριο [base line] είναι σε τέτοιο ύψος που μπορούν να καλυφτούν από ιδιωτικά κεφάλαια. Αν δεν μπορέσουν οι ιδιώτες να καλύψουν το ποσό η [όποια] τράπεζα θα μπει σε διαδικασία εξυγίανσης (resolution) –σύμφωνα με όλα τα δεδομένα υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών και την επιτυχία της νέας ανακεφαλαιοποίησης.
3. Η διάθεση 25 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών προβλέπεται στη νέα δανειακή σύμβαση μεταξύ της κυβέρνησης και των ευρωπαίων εταίρων. Το κομμάτι του κεφαλαίου αυτού που θα χρειαστεί για να καλυφθεί το δυσμενές σενάριο κάθε τράπεζας, θα μετατραπεί σε κοινές μετοχές με πλήρη δικαιώματα ψήφου. Να σημειωθεί ότι στην προηγούμενη ανακεφαλαιοποίηση οι μετοχές που απέκτησε το δημόσιο μέσω της ίδιας διαδικασίας είχαν περιορισμένα δικαιώματα ψήφου .
4. Ένα ακόμα χρηματοπιστωτικό «εργαλείο» που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι τα ομόλογα τύπου Coco's [Contingent Convertible Bonds]. Πρόκειται για «υπό αίρεση» μετατρέψιμα ομόλογα με υψηλή απόδοση [8% έως 10%] που μπορούν να μετατραπούν σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου. Τα Coco's παρέχουν χρηματοοικονομική στήριξη και μειώνουν το κόστος για τους φορολογούμενους πολίτες, ενώ ταυτόχρονα παρέχουν την δυνατότητα δημιουργίας εσόδων.
5. Οι προνομιούχες μετοχές που έχει στην κατοχή του το ελληνικό δημόσιο είναι ήδη τραπεζικό κεφάλαιο και μπορούν να μετατραπούν σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου.
6. Ο στόχος της κυβέρνησης με την ανακεφαλαιοποίηση είναι διπλός. Και να προσελκύσει ξένες επενδύσεις, με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, αλλά και το κράτος να έχει σοβαρή συμμετοχή στις τράπεζες προκειμένου, σε ενδεχόμενη ανάπτυξη, να αυξηθούν και τα κέρδη του. Το ποσοστό, βέβαια, συμμετοχής του δημοσίου δεν [πρέπει να] είναι απεριόριστο καθώς και έλεγχος στις τράπεζες χρειάζεται αλλά όχι σε ποσοστό που θα αποτρέπει τους ιδιώτες στο να επενδύσουν κεφάλαιο.
7. Δημιουργείται πλαίσιο που ενισχύει τη διαφάνεια και τη δημόσια λογοδοσία τόσο των τραπεζών όσο και του ΤΧΣ. Να σημειωθεί ότι οι θεσμοί θέλουν ένα ισχυρό ΤΧΣ για να ελέγχει τους τραπεζίτες [πως χορηγούν δάνεια, με ποια κριτήρια, κ.λπ.] με καταγεγραμμένη την διαφωνία της ελληνικής πλευράς ως προς το ύψος της αμοιβής των στελεχών του ΤΧΣ και την ασυλία τους –βασικό επιχείρημα του κουαρτέτου είναι ότι το άσυλο προστατεύει τα μέλη του ΤΧΣ από ομαδικές μηνύσεις.
8. Θεσπίζεται, για πρώτη φορά, διαδικασία περιοδικής αξιολόγησης των διοικήσεων και των ανώτερων στελεχών των τραπεζών, από διεθνή επιτροπή, στη βάση συγκεκριμένων και αντικειμενικών κριτηρίων.
9. Οι προηγούμενες ανακεφαλαιοποιήσεις δεν αντιμετώπιζαν καθόλου το ζήτημα των «κόκκινων δανείων». Μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξει λύση τόσο για το νόμο Κατσέλη και για τα «κόκκινα δάνεια» προκειμένου αυτή να είναι η τελευταία ανακεφαλαιοποίηση!
10. Τέλος, στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα συμμετάσχει και η τράπεζα EBRD [European Bank for Reconstruction and Development].
Τσακαλώτος: Την Κυριακή...οι σημαντικές λεπτομέρειες
Tην Κυριακή με πράξη του υπουργικού συμβουλίου θα προσδιοριστούν οι σημαντικές λεπτομέρειες που αφορούν την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, ανέφερε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.
Όπως είπε, «ακόμη και σήμερα είναι δύσκολο να είναι όλες οι λεπτομέρειες μέσα στο νομοσχέδιο», αναφέροντας ότι την Κυριακή θα βγει η μετατροπή των τιμών των προνομιούχων μετοχών σε κοινές, τι θα γίνει με τα Cocos κ.α.
Σύμφωνα με τον κ. Τσακαλώτο, «την Δευτέρα το πρωί, που θα ανοίξουν οι αγορές, θα έχουμε και το νομοσχέδιο και την υπουργική πράξη».
Πάντως τα κόμματα της αντιπολίτευσης απέρριψαν όπως και το πρωί -στο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα - τις εξηγήσεις της κυβέρνησης.
Ο Μάκης Βορίδης (ΝΔ) υπενθύμισε τι έλεγε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος ως αντιπολίτευση σε ανάλογες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης Σαμαρά –Βενιζέλου.
«Αυτά όμως είναι last year» ανέφερε σκωπτικά επικαλούμενος τη φράση που χρησιμοποιούσε πυκνά-συχνά ο πρώην βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Φίλιππος Σαχινίδης.
Ανάλογο ήταν το πνεύμα του Γιάννη Μανιάτη από το ΠΑΣΟΚ που υπενθύμισε και αυτός με τη σειρά του τις οξύτατες αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση κατά την προηγούμενη ανακεφαλοποίηση των τραπεζών. Ο ίδιος μάλιστα φάνηκε έτοιμος αν προκληθεί να καταθέσει τα και τα σχετικά πρακτικά.
«Τα ίδια Παντελάκη μου τα ίδια Παντελή μου» ανέφερε ο Νίκος Καραθανασόπουλος από το ΚΚΕ, ενώ ο Χάρης Θεοχάρης από το Ποτάμι χαρακτήρισε «αποτυχία της κυβέρνησης» το να καταθέτει ένα νομοσχέδιο το υπουργείο Οικονομικών στις 11 το πρωί και η συζήτηση του να ξεκινά στις 5 το ίδιο απόγευμα.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
-Ο νέος νόμος ορίζει ότι ο επιμερισμός των κοινών μετοχών και των μετατρέψιμων ομολογιακών Cocos ως συμμετοχή στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, θα καθορίζεται με πράξη Υπουργικού συμβουλίου.
Το ΤΧΣ εφόσον μια τράπεζα υποβάλλει σχέδιο αναδιάρθρωσης και ζητήσει κρατική στήριξη θα μπορεί να συμμετέχει με μετοχές και μετατρέψιμα ομόλογα (Cocos) ή άλλα μετατρέψιμα χρηματοοικονομικά μέσα των τραπεζών, ωστόσο το ποσοστό δεν καθορίζεται στο νόμο αλλά θα αποφασίζεται με πράξη υπουργικού συμβουλίου.Οι συμμετοχή αυτή θα καλύπτεται από το ΤΧΣ σε μετρητά η με ομόλογα του ΕΤΧΣ ή άλλα χρηματοοικονομικά μέσα του ΕΤΧΣ.
Το ΤΧΣ δύναται να ασκεί, να διαθέτει ή να παραιτείται των δικαιωμάτων προτίμησης σε περιπτώσεις αύξησης κεφαλαίου ή μετατρέψιμων ομολογιών.
- Το σχέδιο νόμου ενέχει μεταβατικές διατάξεις για τη συμμετοχή υβριδικών, ομολόγων μειωμένης και υψηλής διαβάθμισης ( senior bonds ) στο βάρος διάσωσης των τραπεζών. Οι διατάξεις ισχύουν ως το τέλος του έτους καθώς από 1.1.2016 τίθεται σε πλήρη εφαρμογή η Οδηγία BRRD.
- Το σχέδιο νόμου ορίζει ότι το Δημόσιο θα λάβει κοινές μετοχές με πλήρη δικαιώματα ψήφου και όχι με περιορισμένα, σε στρατηγικής σημασίας θέματα, όπως ισχύει σήμερα.
- Επίσης ρυθμίζει την τροποποίηση του αναβαλλόμενου φόρουώστε να μπορούν οι τράπεζες να σχηματίζουν οριστικές αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις για ζημιές πιστωτικού κινδύνου ως την 30η Ιουνίου.
- Το σχέδιο νόμου καταργεί την υφιστάμενη διάταξη με την οποία επιτρεπόταν στο ΤΣΧ να πουλά τις μετοχές του σε τιμές χαμηλότερες από την τιμή κτήσης, χωρίς να διευκρινίζεται αν αυτό θα αφορά μόνο στις νέες μετοχές ή και στις υφιστάμενες.
- Επιπλέον απαγορεύεται η χορήγηση προκαταβολής από το ΤΧΣ στις τράπεζες ως έναντι συμμετοχής στις αυξήσεις κεφαλαίου, σχήμα που ίσχυσε στην ανακεφαλαιοποίηση του 2013.
- Το σχέδιο νόμου προβλέπει για πρώτη φορά τη δυνατότητα το ΤΧΣ να χορηγεί κρατική βοήθεια σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα, όπως οι συνεταιριστικές τράπεζες, και όχι μόνο στις συστημικές. Επίσης, το ΤΧΣ μπορεί να βάζει κεφάλαια και στις θυγατρικές αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα. Ο Υπουργός Οικονομικών δύναται, με απόφασή του, να ζητήσει την επιστροφή κεφαλαίου από το Ταμείο στο Ελληνικό Δημόσιο.
- Για τις προνομιούχες το πλαίσιο προβλέπει μόνο ότι αν μετατραπούν σε κοινές θα περάσουν στην ιδιοκτησία του ΤΧΣ. Σημειώνεται ότι η μετατροπή τους ορίζεται από τις διατάξεις του νόμου Αλογοσκούφη.
Ανοιχτό το ενδεχόμενο για bail in και των senior ομολόγων
Ανοιχτό αφήνεται το ενδεχόμενο συμμετοχής των junior και senior ομολόγων στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση «την ουσιαστική αλλαγή στο άρθρο 6α αποτελεί η προσθήκη κατά απαίτηση του Eurogroup των εγχειρόγραφων υποχρεώσεων μη προτιμητέων από διάταξη αναγκαστικού δικαίου (senior liabilities non preferred by mandatory provisions of law) στην κατηγορία των υποχρεώσεων εκείνων των οποίων η ονομαστική αξία μειώνεται ή οι οποίες δύνανται να μετατρέπονται σε τίτλους κεφαλαίου που προσμετρώνται στα ίδια κεφάλαια της κατηγορίας 1 (CET 1)».
Αυτό σημαίνει ότι τα τραπεζικά ομόλογα θα μετατραπούν σε μετοχές αν μια τράπεζα εμφανίσει αρνητική καθαρή θέση με βάση το κεφαλαιακό έλλειμμα του βασικού σεναρίου των stress tests, ή αν το ΤΧΣ χρειαστεί να καλύψει το δυσμενές σενάριο.
Η τιμή κάλυψης
Η τιμή κάλυψης των μετοχών ορίζεται ως η χρηματιστηριακή τιμή, όπως αυτή προκύπτει από την διαδικασία του βιβλίου προσφορών που διενεργείται από κάθε πιστωτικό ίδρυμα. Με απόφαση του Γενικού Συμβουλίου, το Ταμείο δύναται να δεχτεί αυτήν την τιμή υπό την προϋπόθεση ότι το Ταμείο έχει αναθέσει και έχει λάβει γνώμη από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο, ο οποίος συμπεραίνει ότι η διαδικασία βιβλίου προσφορών είναι σύμφωνη με την διεθνή βέλτιστη πρακτική στις συγκεκριμένες περιστάσεις.
Δεν επιτρέπεται η διάθεση νέων μετοχών στον ιδιωτικό τομέα σε τιμή κατώτερη της τιμής κάλυψης αυτών που καλύπτονται από το Ταμείο στο πλαίσιο της ίδιας έκδοσης.
Επίσης, η τιμή διάθεσης δύναται να είναι χαμηλότερη της τιμής προηγούμενων καλύψεων μετοχών από το Ταμείο ή της τρέχουσας χρηματιστηριακής τιμής.
Με πράξη του υπουργικού συμβουλίου θα καθορίζονται οι όροι υπό τους οποίους οι υπό αίρεση μετατρέψιμες ομολογίες θα καλύπτουν μέρος της συμμετοχής του ΤΧΣ στην διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης.
Συνεταιριστικές τράπεζες
Το ΤΧΣ θα μπορεί να συμμετάσχει και στις αυξήσεις κεφαλαίου των συνεταιριστικών τραπεζών είτε με μερίδια είτε με μετατρέψιμα ομολογιακά. Το ΤΧΣ τελεί υπό ορισμένους περιορισμούς στα δικαιώματα ψήφου. Οι περιορισμοί αυτοί θα ισχύουν υπό την προϋπόθεση ότι η ιδιωτική συμμετοχή μετά την αύξηση κεφαλαίου είναι τουλάχιστον ίση με το 50% της συνολικής αύξησης.
Σε αυτή την περίπτωση το ΤΧΣ έχει περιορισμένο ρόλο στα διοικητικά συμβούλια ενώ στις Γενικές συνελεύσεις περιορίζεται σε θέματα αλλαγής καταστατικού ή ΑΜΚ.
Το ΤΧΣ μπορεί να διαθέσει μετοχές που κατέχει σε ιδιώτες επενδυτές ενώ θα μπορεί να προβαίνει σε πωλήσεις μετοχών τις οποίες πρέπει να γνωστοποιεί στην κεφαλαιαγορά. Με βάση τον προηγούμενο νόμο τυπικά δεν είχε το δικαίωμα αυτό το ΤΧΣ.
Αναβαλλόμενος φόρος
Μια από τις παραμέτρους του νέου νόμου είναι ότι για το α΄ 6μηνο του 2015 περιορίζεται το ύψος της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης. Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνεται, οι συσσωρευμένες προβλέψεις και λοιπές εν γένει ζημίες λόγω πιστωτικού κινδύνου για τις οποίες έχει ή θα λογιστεί ΑΦΑ πρέπει να έχουν λογιστεί έως τις 30/6/2015 (αντί να ήταν υφιστάμενες μέχρι την 31/12/14).
Δικαιώματα εκπροσώπου του ΤΧΣ στις τράπεζες
Το Ταμείο εκπροσωπείται με ένα μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο του πιστωτικού ιδρύματος στο οποίο έχει παρασχεθεί κεφαλαιακή ενίσχυση. Η ιδιότητα του εκπροσώπου του Ταμείου του παρόντος άρθρου είναι ασυμβίβαστη προς την ιδιότητα του εκπροσώπου του Ελληνικού Δημοσίου του άρθρου 1 παράγραφος 3 εδάφιο β' του ν. 3723/2008 (Α' 250). Οι υποχρεώσεις αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων και πίστεως όπως ορίζονται στο άρθρο 16Β του παρόντος νόμου δεσμεύουν και τους εκπροσώπους του Ταμείου στα διοικητικά συμβούλια των πιστωτικών ιδρυμάτων.
Ο εκπρόσωπος του Ταμείου στο Διοικητικό Συμβούλιο έχει:
α) το δικαίωμα να ζητεί τη σύγκληση της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων.
β) το δικαίωμα αρνησικυρίας στη λήψη οποιοσδήποτε απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του πιστωτικού ιδρύματος:
i) σχετικής με τη διανομή μερισμάτων και την πολιτική παροχών και πρόσθετων απολαβών (bonus) προς τον Πρόεδρο, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και τα λοιπά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, καθώς και για όσους έχουν τη θέση και εκτελούν καθήκοντα γενικού διευθυντή, καθώς και για τους αναπληρωτές τους,
ii) εφόσον η υπό συζήτηση απόφαση δύναται να θέσει σε κίνδυνο τα συμφέροντα των καταθετών ή να επηρεάσει σοβαρά τη ρευστότητα ή τη φερεγγυότητα ή την εν γένει συνετή και εύρυθμη λειτουργία του πιστωτικού ιδρύματος (όπως επιχειρηματική στρατηγική, διαχείριση στοιχείων ενεργητικού - παθητικού κλπ.),
iii) που αφορά εταιρικές πράξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 7α και η οποία απόφαση δύναται να επηρεάσει σημαντικά τη συμμετοχή του Ταμείου στο μετοχικό κεφάλαιο του πιστωτικού ιδρύματος.
iv) το δικαίωμα να ζητεί την αναβολή επί τρεις (3) εργάσιμες ημέρες της συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του πιστωτικού ιδρύματος, προκειμένου να λάβει οδηγίες από την Εκτελεστική Επιτροπή του Ταμείου.
Αδεια στο ΤΧΣ να δανείσει το ΤΕΚΕ
Οι αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας είναι οι εξής:
α) Στο πλαίσιο εκπλήρωσης του σκοπού του (διατήρηση της σταθερότητας του Ελληνικού Τραπεζικού Συστήματος), το ΤΧΣδύναται μεταξύ άλλων να χορηγεί δάνειο προς το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ) καθώς και να διευκολύνει τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων των πιστωτικών ιδρυμάτων.
β) Το κεφάλαιο του ΤΧΣ μπορεί να αποτελείται και από πόρους που χορηγούνται στο Ταμείο δυνάμει της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης της 19/8/2015 όπως εκάστοτε ισχύει.
γ) Πόροι του Ταμείου αποτελούν, μεταξύ άλλων, τα δικαιώματα που προκύπτουν και από δάνεια που παρέχει για τους σκοπούς εξυγίανσης των πιστωτικών ιδρυμάτων.
δ) Παρέχεται εξουσιοδότηση στον υπουργό Οικονομικών, με απόφασή του, να ζητήσει την επιστροφή κεφαλαίου από το Ταμείο στο Ελληνικό Δημόσιο.
ε) Πριν από τη λήξη της διάρκειας του Ταμείου ή την έναρξη κάθε διαδικασίας εκκαθάρισής του, ο υπουργός Οικονομικών αποφασίζει από κοινού με το ΕΤΧΣ και τον ΕΜΣ τον φορέα και τον τρόπο που θα μεταφερθούν το κεφάλαιο και τα στοιχεία ενεργητικού και παθητικού του Ταμείου, λόγω της λήξης της διάρκειάς του ή της εκκαθάρισής του.
στ) Οι αμοιβές και αποζημιώσεις των μελών του Γενικού Συμβουλίου και της Εκτελεστικής Επιτροπής καθορίζονται με απόφαση της Επιτροπής Επιλογής αντί με απόφαση του υπουργού Οικονομικών που είναι σήμερα.
ζ) Θα συσταθεί στο ΤΧΣ Επιτροπή Επιλογής αποτελούμενη από έξι μέλη. Τα έξοδα και οι δαπάνες που σχετίζονται με τη λειτουργία της Επιτροπής, συμπεριλαμβανομένων των αμοιβών και αποζημιώσεων, καλύπτονται από τον προϋπολογισμό του Ταμείου. Οι αμοιβές των μελών της Επιτροπής καθορίζονται στην απόφαση ορισμού τους.
η) Αναφέρονται οι διαδικασίες ενεργοποίησης του Ταμείου, οι προϋποθέσεις της παροχής κεφαλαιακής ενίσχυσης προς τα πιστωτικά ιδρύματα, ο τρόπος εφαρμογής των μέτρων δημόσιας χρηματοπιστωτικής σταθερότητας κ.λπ.
θ) Προβλέπεται ότι η συμμετοχή του Ταμείου στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των συνεταιριστικών τραπεζών γίνεται με εγγραφή σε συνεταιριστικά μερίδια, ή σε ομολογίες μετατρέψιμες σε συνεταιριστικά μερίδια ή σε άλλα μετρήσιμα χρηματοπιστωτικά μέσα.
ι) Ορίζεται ότι το Ταμείο, με τη βοήθεια ανεξάρτητου συμβούλου, θα προβεί στην αξιολόγηση του πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησηςτων πιστωτικών ιδρυμάτων με τα οποία το Ταμείο έχει υπογράψει Σύμβαση Πλαισίου Συνεργασίας.
ια) Τα ποσά που λαμβάνει το Ταμείο από αποζημιώσεις ή εξοφλήσεις και οι εισπράξεις από την πώληση ή την αποπληρωμή δανείων, ομολόγων, χρεογράφων, μετοχών ή κεφαλαίων ή άλλων τίτλων που πραγματοποιεί το Ταμείο, καταχωρούνται σε ειδικό αποθεματικό λογαριασμό και μπορούν να διανέμονται στο Ελληνικό Δημόσιο, ανεξάρτητα από το αν υφίσταται διανεμητέο κέρδος, μετά από αίτημα του υπουργού Οικονομικών, υπό την προϋπόθεση ότι έχει υποβληθεί στον υπουργό Οικονομικών αίτημα από το ΕΤΧΣ ή τον ΕΜΣ να μεταφέρει το ποσό των ανωτέρω εισπράξεων.
ιβ) Το Ταμείο δύναται να χορηγεί δάνειο εξυγίανσης, όπως ορίζεται στη σύμβαση χρηματοδοτικής διευκόλυνσης της 19/8/2015, στο ΤΕΚΕ προς τον σκοπό κάλυψης δαπανών για τη χρηματοδότηση της εξυγίανσης τραπεζών σύμφωνα με τις προβλέψεις της προαναφερθείσας Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης.
Αξιολόγηση των διοικήσεων των τραπεζών
Το Ταμείο, με τη βοήθεια ανεξάρτητου συμβούλου διεθνούς κύρους, εμπειρίας και εξειδίκευσης, θα προβεί στην αξιολόγηση του πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησης των πιστωτικών ιδρυμάτων με τα οποία το Ταμείο έχει υπογράψει Σύμβαση Πλαισίου Συνεργασίας. Ειδικότερα η αξιολόγηση θα περιλαμβάνει το μέγεθος, τη δομή και την κατανομή των αρμοδιοτήτων εντός του διοικητικού συμβουλίου και των επιτροπών του σύμφωνα με τις επιχειρηματικές ανάγκες του πιστωτικού ιδρύματος. Η αξιολόγηση θα περιλαμβάνει και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και των επιτροπών του.
Η κατά τα ανωτέρω αξιολόγηση αφορά όλες τις επιτροπές του διοικητικού συμβουλίου, καθώς και κάθε άλλη επιτροπή την οποία το Ταμείο κρίνει απαραίτητο να αξιολογήσει για να εκπληρώσει τους στόχους του σύμφωνα με τον παρόντα νόμο.
1. Το Ταμείο, με τη βοήθεια ανεξάρτητου συμβούλου θα θεσπίσει κριτήρια αξιολόγησης των παραπάνω στοιχείων και των μελών των διοικητικών συμβουλίων και των επιτροπών αυτών των πιστωτικών ιδρυμάτων σύμφωνα με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές. Βάσει της αξιολόγησης το Ταμείο θα προβεί σε συγκεκριμένες προτάσεις για βελτιώσεις και τυχόν αλλαγές στην εταιρική διακυβέρνηση των πιστωτικών ιδρυμάτων. Για τη διεξαγωγή της αξιολόγησης τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων και των επιτροπών αυτών θα συνεργαστούν με το Ταμείο και τους συμβούλους του και θα παράσχουν κάθε αναγκαία πληροφόρηση.
2. Πέραν των κριτηρίων που θα θεσπιστούν από το Ταμείο με τη συνδρομή του ανεξάρτητου συμβούλου, η αξιολόγηση θα περιλαμβάνει κατ' ελάχιστον τα ακόλουθα κριτήρια:
(α) Αναφορικά με την αξιολόγηση των μελών του διοικητικού συμβουλίου και των επιτροπών αυτού, θα πρέπει να πληρούνται τα εξής:
(ί) το μέλος θα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον δεκαετή διεθνή εμπειρία, εκ των οποίων τουλάχιστον τρία (3) έτη ως μέλους διοικητικού συμβουλίου πιστωτικού ιδρύματος. Η ανωτέρω διεθνής εμπειρία θα πρέπει να είναι σε διευθυντικό επίπεδο και να έχει αποκτηθεί στους τομείς της τραπεζικής, της ελεγκτικής, της διαχείρισης κινδύνων ή της διαχείρισης προβληματικών στοιχείων ενεργητικού. Το διοικητικό συμβούλιο θα πρέπει να διαθέτει σε συλλογικό επίπεδο την απαραίτητη γνώση και εμπειρία που ανταποκρίνεται στο επιχειρηματικό πρότυπο και στη χρηματοοικονομική κατάσταση του πιστωτικού ιδρύματος.
(ii) το μέλος δεν θα πρέπει να έχει διατελέσει κατά τα τελευταία πέντε (5) έτη σε ανώτατες πολιτικές ή διοικητικές θέσεις του δημοσίου, όπως Πρόεδρος Δημοκρατίας ή της Κυβέρνησης, υψηλόβαθμα πολιτικό, κυβερνητικά, κομματικά, δικαστικά, στρατιωτικά στελέχη, ή διευθυντικά στελέχη κρατικών επιχειρήσεων.
(iii) το μέλος πρέπει να γνωστοποιήσει όλες τις οικονομικές σχέσεις του με την τράπεζα πριν από το διορισμό του. Η εποπτική αρχή έχει επιβεβαιώσει ότι το μέλος είναι κατάλληλος και επαρκής για το διορισμό του ως μέλος. Το Ταμείο με τη βοήθεια του ανεξάρτητου συμβούλου κατά τη διενέργεια της αξιολόγησης για την εταιρική διακυβέρνηση θα ορίσει επιπλέον κριτήρια για συγκεκριμένες δεξιότητες που απαιτούνται στο διοικητικό συμβούλιο. Τα κριτήρια θα επισκοπούνται τουλάχιστον μία φορά κάθε δύο έτη ή και συχνότερα εάν υπάρξει ουσιώδης αλλαγή στην οικονομική κατάσταση της τράπεζας.
3. Η αξιολόγηση της δομής και της σύνθεσης των διοικητικών συμβουλίων και των επιτροπών αυτών θα πληροί τα παρακάτω κατ' ελάχιστον κριτήρια: (ΐ) στο Διοικητικό Συμβούλιο να συμμετέχουν τουλάχιστον τρία ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη με επαρκή γνώση και μακροχρόνια εμπειρία σε αντίστοιχα πιστωτικά ιδρύματα, υπό την προϋπόθεση ότι δεν είχαν καμία σχέση με πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα κατά τα προηγούμενα δέκα έτη
(i) τα ανωτέρω ανεξάρτητα μέλη προεδρεύουν σε όλες τις Επιτροπές του Διοικητικού Συμβουλίου
(ii) τουλάχιστον ένα μέλος του διοικητικού συμβουλίου θα διαθέτει σχετική εξειδίκευση και διεθνή εμπειρία τουλάχιστον πέντε (5) ετών στους τομείς της διαχείρισης κινδύνων ή/και της διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων. Το εν λόγω μέλος θα προεδρεύει σε κάθε επιτροπή του διοικητικού συμβουλίου που θα ασχολείται με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
4. Στην περίπτωση που η επισκόπηση ή η αξιολόγηση του διοικητικού συμβουλίου δεν πληροί τα σχετικά κριτήρια, το Ταμείο θα ενημερώνει το διοικητικό συμβούλιο και εφόσον το τελευταίο δεν λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την υλοποίηση των σχετικών προτάσεων, το Ταμείο θα συγκαλεί τη γενική συνέλευση των μετόχων με σκοπό την ενημέρωσή τους και θα προτείνει τις απαιτούμενες αλλαγές. Το Ταμείο θα αποστέλλει τα αποτελέσματα της αξιολόγησης στις αρμόδιες εποπτικές αρχές. Στην περίπτωση που το μέλος του διοικητικού συμβουλίου ή της επιτροπής αυτού δεν πληροί τα σχετικά κριτήρια ή το διοικητικό συμβούλιο ως σώμα δεν ικανοποιεί την προτεινόμενη δομή ως προς το μέγεθος, την κατανομή των αρμοδιοτήτων και εξειδίκευσης και σε περίπτωση που οι απαιτούμενες αλλαγές δεν μπορούν να υλοποιηθούν με άλλο τρόπο, τότε θα υπάρξει σύσταση για αλλαγή συγκεκριμένων μελών του διοικητικού συμβουλίου ή των επιτροπών του.
Στην περίπτωση που η γενική συνέλευση των μετόχων δεν συμφωνήσει εντός τριών μηνών με την αντικατάσταση των μελών του διοικητικού συμβουλίου που δεν εκπλήρωσαν τα κριτήρια αξιολόγησης, τότε το Ταμείο θα δημοσιοποιήσει εντός τεσσάρων εβδομάδων στην ιστοσελίδα του σχετική αναφορά η οποία θα περιλαμβάνει την επωνυμία του πιστωτικού ιδρύματος, τις προτάσεις και τον αριθμό των μελών του
Δείτε εδώ την Αιτιολογική Εκθεση.
Δείτε εδώ τις Τροποποιημένες και Καταργούμενες Διατάξεις.
Δείτε εδώ το Σχέδιο Νόμου.
Δείτε εδώ την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
H χθεσινή εμπλοκή
Εμπλοκή προέκυψε στον νόμο της ανακεφαλαιοποίησης, γι' αυτό και δεν κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή, αφού στο «παρά 5» ουσιαστικά ξανάνοιξαν θέματα που είχαν θεωρητικά κλείσει, μετά και από την απαίτηση της DGComp να καλυφθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ποσό της συνολικής ανακεφαλαιοποίησης – και αυτής που αφορά το ακραίο σενάριο των stress tests- από ιδιώτες επενδυτές.
Ειδικότερα, όπως τονίζεται « οι δράσεις του ν/σ πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί πριν την 1/1/2016 για να μην υπάρξει «κούρεμα», ενώ η προστασία των καταθέσεων κάτω από 100.000 ευρώ είναι απολύτως εγγυημένη, με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία BRRD.
Στο ίδιο σημείωμα η κυβέρνηση αναφέρει πως στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα συμμετάσχει η EBRD (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης), ενώ οι κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών μπορούν να καλυφθούν από ιδιωτικά κεφάλαια, όσον αφορά το βασικό σενάριο.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα Cocos θα έχουν απόδοση 8-10%, ενώ «μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξει λύση τόσο για το νόμο Κατσέλη και για τα "κόκκινα δάνεια" προκειμένου αυτή να είναι η τελευταία ανακεφαλαιοποίηση».
Ειδικότερα, τα δέκα σημεία που τόνιζαν πηγές της κυβέρνησης :
1. Το νομοσχέδιο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα έχει ψηφιστεί μέχρι το Σάββατο το βράδυ. Όσο για τις δράσεις που προβλέπει θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί πριν την 1η Ιανουαρίου του 2016 προκειμένου να μην υπάρξει bail in στις καταθέσεις.
Η προστασία των καταθέσεων κάτω από 100.000 ευρώ είναι απολύτως εγγυημένη και προβλέπεται από την κοινοτική οδηγία BRRD [Bank Recovery and Resolution Directive] η οποία έχει ήδη τεθεί σε ισχύ σε όλα τα κράτη μέλη από την 1η Ιανουαρίου 2015 και στη χώρα μας θα αρχίσει να εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου του 2016.
2. Το Σάββατο θα ανακοινωθούν και τα αποτελέσματα των stress test των τεσσάρων συστημικών τραπεζών. Οι χρηματοπιστωτικές, δηλαδή, ανάγκες κάθε τράπεζας για τις οποίες υπάρχουν δύο σενάρια: το βασικό [base line] και το δυσμενές. Σύμφωνα με πληροφορίες οι κεφαλαιακές ανάγκες των συστημικών τραπεζών, στο βασικό σενάριο [base line] είναι σε τέτοιο ύψος που μπορούν να καλυφτούν από ιδιωτικά κεφάλαια. Αν δεν μπορέσουν οι ιδιώτες να καλύψουν το ποσό η [όποια] τράπεζα θα μπει σε διαδικασία εξυγίανσης (resolution) –σύμφωνα με όλα τα δεδομένα υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών και την επιτυχία της νέας ανακεφαλαιοποίησης.
3. Η διάθεση 25 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών προβλέπεται στη νέα δανειακή σύμβαση μεταξύ της κυβέρνησης και των ευρωπαίων εταίρων. Το κομμάτι του κεφαλαίου αυτού που θα χρειαστεί για να καλυφθεί το δυσμενές σενάριο κάθε τράπεζας, θα μετατραπεί σε κοινές μετοχές με πλήρη δικαιώματα ψήφου. Να σημειωθεί ότι στην προηγούμενη ανακεφαλαιοποίηση οι μετοχές που απέκτησε το δημόσιο μέσω της ίδιας διαδικασίας είχαν περιορισμένα δικαιώματα ψήφου .
4. Ένα ακόμα χρηματοπιστωτικό «εργαλείο» που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι τα ομόλογα τύπου Coco's [Contingent Convertible Bonds]. Πρόκειται για «υπό αίρεση» μετατρέψιμα ομόλογα με υψηλή απόδοση [8% έως 10%] που μπορούν να μετατραπούν σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου. Τα Coco's παρέχουν χρηματοοικονομική στήριξη και μειώνουν το κόστος για τους φορολογούμενους πολίτες, ενώ ταυτόχρονα παρέχουν την δυνατότητα δημιουργίας εσόδων.
5. Οι προνομιούχες μετοχές που έχει στην κατοχή του το ελληνικό δημόσιο είναι ήδη τραπεζικό κεφάλαιο και μπορούν να μετατραπούν σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου.
6. Ο στόχος της κυβέρνησης με την ανακεφαλαιοποίηση είναι διπλός. Και να προσελκύσει ξένες επενδύσεις, με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, αλλά και το κράτος να έχει σοβαρή συμμετοχή στις τράπεζες προκειμένου, σε ενδεχόμενη ανάπτυξη, να αυξηθούν και τα κέρδη του. Το ποσοστό, βέβαια, συμμετοχής του δημοσίου δεν [πρέπει να] είναι απεριόριστο καθώς και έλεγχος στις τράπεζες χρειάζεται αλλά όχι σε ποσοστό που θα αποτρέπει τους ιδιώτες στο να επενδύσουν κεφάλαιο.
7. Δημιουργείται πλαίσιο που ενισχύει τη διαφάνεια και τη δημόσια λογοδοσία τόσο των τραπεζών όσο και του ΤΧΣ. Να σημειωθεί ότι οι θεσμοί θέλουν ένα ισχυρό ΤΧΣ για να ελέγχει τους τραπεζίτες [πως χορηγούν δάνεια, με ποια κριτήρια, κ.λπ.] με καταγεγραμμένη την διαφωνία της ελληνικής πλευράς ως προς το ύψος της αμοιβής των στελεχών του ΤΧΣ και την ασυλία τους –βασικό επιχείρημα του κουαρτέτου είναι ότι το άσυλο προστατεύει τα μέλη του ΤΧΣ από ομαδικές μηνύσεις.
8. Θεσπίζεται, για πρώτη φορά, διαδικασία περιοδικής αξιολόγησης των διοικήσεων και των ανώτερων στελεχών των τραπεζών, από διεθνή επιτροπή, στη βάση συγκεκριμένων και αντικειμενικών κριτηρίων.
9. Οι προηγούμενες ανακεφαλαιοποιήσεις δεν αντιμετώπιζαν καθόλου το ζήτημα των «κόκκινων δανείων». Μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξει λύση τόσο για το νόμο Κατσέλη και για τα «κόκκινα δάνεια» προκειμένου αυτή να είναι η τελευταία ανακεφαλαιοποίηση!
10. Τέλος, στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα συμμετάσχει και η τράπεζα EBRD [European Bank for Reconstruction and Development].
Τσακαλώτος: Την Κυριακή...οι σημαντικές λεπτομέρειες
Tην Κυριακή με πράξη του υπουργικού συμβουλίου θα προσδιοριστούν οι σημαντικές λεπτομέρειες που αφορούν την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, ανέφερε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.
Όπως είπε, «ακόμη και σήμερα είναι δύσκολο να είναι όλες οι λεπτομέρειες μέσα στο νομοσχέδιο», αναφέροντας ότι την Κυριακή θα βγει η μετατροπή των τιμών των προνομιούχων μετοχών σε κοινές, τι θα γίνει με τα Cocos κ.α.
Σύμφωνα με τον κ. Τσακαλώτο, «την Δευτέρα το πρωί, που θα ανοίξουν οι αγορές, θα έχουμε και το νομοσχέδιο και την υπουργική πράξη».
Πάντως τα κόμματα της αντιπολίτευσης απέρριψαν όπως και το πρωί -στο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα - τις εξηγήσεις της κυβέρνησης.
Ο Μάκης Βορίδης (ΝΔ) υπενθύμισε τι έλεγε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος ως αντιπολίτευση σε ανάλογες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης Σαμαρά –Βενιζέλου.
«Αυτά όμως είναι last year» ανέφερε σκωπτικά επικαλούμενος τη φράση που χρησιμοποιούσε πυκνά-συχνά ο πρώην βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Φίλιππος Σαχινίδης.
Ανάλογο ήταν το πνεύμα του Γιάννη Μανιάτη από το ΠΑΣΟΚ που υπενθύμισε και αυτός με τη σειρά του τις οξύτατες αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση κατά την προηγούμενη ανακεφαλοποίηση των τραπεζών. Ο ίδιος μάλιστα φάνηκε έτοιμος αν προκληθεί να καταθέσει τα και τα σχετικά πρακτικά.
«Τα ίδια Παντελάκη μου τα ίδια Παντελή μου» ανέφερε ο Νίκος Καραθανασόπουλος από το ΚΚΕ, ενώ ο Χάρης Θεοχάρης από το Ποτάμι χαρακτήρισε «αποτυχία της κυβέρνησης» το να καταθέτει ένα νομοσχέδιο το υπουργείο Οικονομικών στις 11 το πρωί και η συζήτηση του να ξεκινά στις 5 το ίδιο απόγευμα.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
-Ο νέος νόμος ορίζει ότι ο επιμερισμός των κοινών μετοχών και των μετατρέψιμων ομολογιακών Cocos ως συμμετοχή στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, θα καθορίζεται με πράξη Υπουργικού συμβουλίου.
Το ΤΧΣ εφόσον μια τράπεζα υποβάλλει σχέδιο αναδιάρθρωσης και ζητήσει κρατική στήριξη θα μπορεί να συμμετέχει με μετοχές και μετατρέψιμα ομόλογα (Cocos) ή άλλα μετατρέψιμα χρηματοοικονομικά μέσα των τραπεζών, ωστόσο το ποσοστό δεν καθορίζεται στο νόμο αλλά θα αποφασίζεται με πράξη υπουργικού συμβουλίου.Οι συμμετοχή αυτή θα καλύπτεται από το ΤΧΣ σε μετρητά η με ομόλογα του ΕΤΧΣ ή άλλα χρηματοοικονομικά μέσα του ΕΤΧΣ.
Το ΤΧΣ δύναται να ασκεί, να διαθέτει ή να παραιτείται των δικαιωμάτων προτίμησης σε περιπτώσεις αύξησης κεφαλαίου ή μετατρέψιμων ομολογιών.
- Το σχέδιο νόμου ενέχει μεταβατικές διατάξεις για τη συμμετοχή υβριδικών, ομολόγων μειωμένης και υψηλής διαβάθμισης ( senior bonds ) στο βάρος διάσωσης των τραπεζών. Οι διατάξεις ισχύουν ως το τέλος του έτους καθώς από 1.1.2016 τίθεται σε πλήρη εφαρμογή η Οδηγία BRRD.
- Το σχέδιο νόμου ορίζει ότι το Δημόσιο θα λάβει κοινές μετοχές με πλήρη δικαιώματα ψήφου και όχι με περιορισμένα, σε στρατηγικής σημασίας θέματα, όπως ισχύει σήμερα.
- Επίσης ρυθμίζει την τροποποίηση του αναβαλλόμενου φόρουώστε να μπορούν οι τράπεζες να σχηματίζουν οριστικές αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις για ζημιές πιστωτικού κινδύνου ως την 30η Ιουνίου.
- Το σχέδιο νόμου καταργεί την υφιστάμενη διάταξη με την οποία επιτρεπόταν στο ΤΣΧ να πουλά τις μετοχές του σε τιμές χαμηλότερες από την τιμή κτήσης, χωρίς να διευκρινίζεται αν αυτό θα αφορά μόνο στις νέες μετοχές ή και στις υφιστάμενες.
- Επιπλέον απαγορεύεται η χορήγηση προκαταβολής από το ΤΧΣ στις τράπεζες ως έναντι συμμετοχής στις αυξήσεις κεφαλαίου, σχήμα που ίσχυσε στην ανακεφαλαιοποίηση του 2013.
- Το σχέδιο νόμου προβλέπει για πρώτη φορά τη δυνατότητα το ΤΧΣ να χορηγεί κρατική βοήθεια σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα, όπως οι συνεταιριστικές τράπεζες, και όχι μόνο στις συστημικές. Επίσης, το ΤΧΣ μπορεί να βάζει κεφάλαια και στις θυγατρικές αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα. Ο Υπουργός Οικονομικών δύναται, με απόφασή του, να ζητήσει την επιστροφή κεφαλαίου από το Ταμείο στο Ελληνικό Δημόσιο.
- Για τις προνομιούχες το πλαίσιο προβλέπει μόνο ότι αν μετατραπούν σε κοινές θα περάσουν στην ιδιοκτησία του ΤΧΣ. Σημειώνεται ότι η μετατροπή τους ορίζεται από τις διατάξεις του νόμου Αλογοσκούφη.
Ανοιχτό το ενδεχόμενο για bail in και των senior ομολόγων
Ανοιχτό αφήνεται το ενδεχόμενο συμμετοχής των junior και senior ομολόγων στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση «την ουσιαστική αλλαγή στο άρθρο 6α αποτελεί η προσθήκη κατά απαίτηση του Eurogroup των εγχειρόγραφων υποχρεώσεων μη προτιμητέων από διάταξη αναγκαστικού δικαίου (senior liabilities non preferred by mandatory provisions of law) στην κατηγορία των υποχρεώσεων εκείνων των οποίων η ονομαστική αξία μειώνεται ή οι οποίες δύνανται να μετατρέπονται σε τίτλους κεφαλαίου που προσμετρώνται στα ίδια κεφάλαια της κατηγορίας 1 (CET 1)».
Αυτό σημαίνει ότι τα τραπεζικά ομόλογα θα μετατραπούν σε μετοχές αν μια τράπεζα εμφανίσει αρνητική καθαρή θέση με βάση το κεφαλαιακό έλλειμμα του βασικού σεναρίου των stress tests, ή αν το ΤΧΣ χρειαστεί να καλύψει το δυσμενές σενάριο.
Η τιμή κάλυψης
Η τιμή κάλυψης των μετοχών ορίζεται ως η χρηματιστηριακή τιμή, όπως αυτή προκύπτει από την διαδικασία του βιβλίου προσφορών που διενεργείται από κάθε πιστωτικό ίδρυμα. Με απόφαση του Γενικού Συμβουλίου, το Ταμείο δύναται να δεχτεί αυτήν την τιμή υπό την προϋπόθεση ότι το Ταμείο έχει αναθέσει και έχει λάβει γνώμη από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο, ο οποίος συμπεραίνει ότι η διαδικασία βιβλίου προσφορών είναι σύμφωνη με την διεθνή βέλτιστη πρακτική στις συγκεκριμένες περιστάσεις.
Δεν επιτρέπεται η διάθεση νέων μετοχών στον ιδιωτικό τομέα σε τιμή κατώτερη της τιμής κάλυψης αυτών που καλύπτονται από το Ταμείο στο πλαίσιο της ίδιας έκδοσης.
Επίσης, η τιμή διάθεσης δύναται να είναι χαμηλότερη της τιμής προηγούμενων καλύψεων μετοχών από το Ταμείο ή της τρέχουσας χρηματιστηριακής τιμής.
Με πράξη του υπουργικού συμβουλίου θα καθορίζονται οι όροι υπό τους οποίους οι υπό αίρεση μετατρέψιμες ομολογίες θα καλύπτουν μέρος της συμμετοχής του ΤΧΣ στην διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης.
Συνεταιριστικές τράπεζες
Το ΤΧΣ θα μπορεί να συμμετάσχει και στις αυξήσεις κεφαλαίου των συνεταιριστικών τραπεζών είτε με μερίδια είτε με μετατρέψιμα ομολογιακά. Το ΤΧΣ τελεί υπό ορισμένους περιορισμούς στα δικαιώματα ψήφου. Οι περιορισμοί αυτοί θα ισχύουν υπό την προϋπόθεση ότι η ιδιωτική συμμετοχή μετά την αύξηση κεφαλαίου είναι τουλάχιστον ίση με το 50% της συνολικής αύξησης.
Σε αυτή την περίπτωση το ΤΧΣ έχει περιορισμένο ρόλο στα διοικητικά συμβούλια ενώ στις Γενικές συνελεύσεις περιορίζεται σε θέματα αλλαγής καταστατικού ή ΑΜΚ.
Το ΤΧΣ μπορεί να διαθέσει μετοχές που κατέχει σε ιδιώτες επενδυτές ενώ θα μπορεί να προβαίνει σε πωλήσεις μετοχών τις οποίες πρέπει να γνωστοποιεί στην κεφαλαιαγορά. Με βάση τον προηγούμενο νόμο τυπικά δεν είχε το δικαίωμα αυτό το ΤΧΣ.
Αναβαλλόμενος φόρος
Μια από τις παραμέτρους του νέου νόμου είναι ότι για το α΄ 6μηνο του 2015 περιορίζεται το ύψος της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης. Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνεται, οι συσσωρευμένες προβλέψεις και λοιπές εν γένει ζημίες λόγω πιστωτικού κινδύνου για τις οποίες έχει ή θα λογιστεί ΑΦΑ πρέπει να έχουν λογιστεί έως τις 30/6/2015 (αντί να ήταν υφιστάμενες μέχρι την 31/12/14).
Δικαιώματα εκπροσώπου του ΤΧΣ στις τράπεζες
Το Ταμείο εκπροσωπείται με ένα μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο του πιστωτικού ιδρύματος στο οποίο έχει παρασχεθεί κεφαλαιακή ενίσχυση. Η ιδιότητα του εκπροσώπου του Ταμείου του παρόντος άρθρου είναι ασυμβίβαστη προς την ιδιότητα του εκπροσώπου του Ελληνικού Δημοσίου του άρθρου 1 παράγραφος 3 εδάφιο β' του ν. 3723/2008 (Α' 250). Οι υποχρεώσεις αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων και πίστεως όπως ορίζονται στο άρθρο 16Β του παρόντος νόμου δεσμεύουν και τους εκπροσώπους του Ταμείου στα διοικητικά συμβούλια των πιστωτικών ιδρυμάτων.
Ο εκπρόσωπος του Ταμείου στο Διοικητικό Συμβούλιο έχει:
α) το δικαίωμα να ζητεί τη σύγκληση της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων.
β) το δικαίωμα αρνησικυρίας στη λήψη οποιοσδήποτε απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του πιστωτικού ιδρύματος:
i) σχετικής με τη διανομή μερισμάτων και την πολιτική παροχών και πρόσθετων απολαβών (bonus) προς τον Πρόεδρο, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και τα λοιπά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, καθώς και για όσους έχουν τη θέση και εκτελούν καθήκοντα γενικού διευθυντή, καθώς και για τους αναπληρωτές τους,
ii) εφόσον η υπό συζήτηση απόφαση δύναται να θέσει σε κίνδυνο τα συμφέροντα των καταθετών ή να επηρεάσει σοβαρά τη ρευστότητα ή τη φερεγγυότητα ή την εν γένει συνετή και εύρυθμη λειτουργία του πιστωτικού ιδρύματος (όπως επιχειρηματική στρατηγική, διαχείριση στοιχείων ενεργητικού - παθητικού κλπ.),
iii) που αφορά εταιρικές πράξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 7α και η οποία απόφαση δύναται να επηρεάσει σημαντικά τη συμμετοχή του Ταμείου στο μετοχικό κεφάλαιο του πιστωτικού ιδρύματος.
iv) το δικαίωμα να ζητεί την αναβολή επί τρεις (3) εργάσιμες ημέρες της συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του πιστωτικού ιδρύματος, προκειμένου να λάβει οδηγίες από την Εκτελεστική Επιτροπή του Ταμείου.
Αδεια στο ΤΧΣ να δανείσει το ΤΕΚΕ
Οι αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας είναι οι εξής:
α) Στο πλαίσιο εκπλήρωσης του σκοπού του (διατήρηση της σταθερότητας του Ελληνικού Τραπεζικού Συστήματος), το ΤΧΣδύναται μεταξύ άλλων να χορηγεί δάνειο προς το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ) καθώς και να διευκολύνει τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων των πιστωτικών ιδρυμάτων.
β) Το κεφάλαιο του ΤΧΣ μπορεί να αποτελείται και από πόρους που χορηγούνται στο Ταμείο δυνάμει της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης της 19/8/2015 όπως εκάστοτε ισχύει.
γ) Πόροι του Ταμείου αποτελούν, μεταξύ άλλων, τα δικαιώματα που προκύπτουν και από δάνεια που παρέχει για τους σκοπούς εξυγίανσης των πιστωτικών ιδρυμάτων.
δ) Παρέχεται εξουσιοδότηση στον υπουργό Οικονομικών, με απόφασή του, να ζητήσει την επιστροφή κεφαλαίου από το Ταμείο στο Ελληνικό Δημόσιο.
ε) Πριν από τη λήξη της διάρκειας του Ταμείου ή την έναρξη κάθε διαδικασίας εκκαθάρισής του, ο υπουργός Οικονομικών αποφασίζει από κοινού με το ΕΤΧΣ και τον ΕΜΣ τον φορέα και τον τρόπο που θα μεταφερθούν το κεφάλαιο και τα στοιχεία ενεργητικού και παθητικού του Ταμείου, λόγω της λήξης της διάρκειάς του ή της εκκαθάρισής του.
στ) Οι αμοιβές και αποζημιώσεις των μελών του Γενικού Συμβουλίου και της Εκτελεστικής Επιτροπής καθορίζονται με απόφαση της Επιτροπής Επιλογής αντί με απόφαση του υπουργού Οικονομικών που είναι σήμερα.
ζ) Θα συσταθεί στο ΤΧΣ Επιτροπή Επιλογής αποτελούμενη από έξι μέλη. Τα έξοδα και οι δαπάνες που σχετίζονται με τη λειτουργία της Επιτροπής, συμπεριλαμβανομένων των αμοιβών και αποζημιώσεων, καλύπτονται από τον προϋπολογισμό του Ταμείου. Οι αμοιβές των μελών της Επιτροπής καθορίζονται στην απόφαση ορισμού τους.
η) Αναφέρονται οι διαδικασίες ενεργοποίησης του Ταμείου, οι προϋποθέσεις της παροχής κεφαλαιακής ενίσχυσης προς τα πιστωτικά ιδρύματα, ο τρόπος εφαρμογής των μέτρων δημόσιας χρηματοπιστωτικής σταθερότητας κ.λπ.
θ) Προβλέπεται ότι η συμμετοχή του Ταμείου στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των συνεταιριστικών τραπεζών γίνεται με εγγραφή σε συνεταιριστικά μερίδια, ή σε ομολογίες μετατρέψιμες σε συνεταιριστικά μερίδια ή σε άλλα μετρήσιμα χρηματοπιστωτικά μέσα.
ι) Ορίζεται ότι το Ταμείο, με τη βοήθεια ανεξάρτητου συμβούλου, θα προβεί στην αξιολόγηση του πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησηςτων πιστωτικών ιδρυμάτων με τα οποία το Ταμείο έχει υπογράψει Σύμβαση Πλαισίου Συνεργασίας.
ια) Τα ποσά που λαμβάνει το Ταμείο από αποζημιώσεις ή εξοφλήσεις και οι εισπράξεις από την πώληση ή την αποπληρωμή δανείων, ομολόγων, χρεογράφων, μετοχών ή κεφαλαίων ή άλλων τίτλων που πραγματοποιεί το Ταμείο, καταχωρούνται σε ειδικό αποθεματικό λογαριασμό και μπορούν να διανέμονται στο Ελληνικό Δημόσιο, ανεξάρτητα από το αν υφίσταται διανεμητέο κέρδος, μετά από αίτημα του υπουργού Οικονομικών, υπό την προϋπόθεση ότι έχει υποβληθεί στον υπουργό Οικονομικών αίτημα από το ΕΤΧΣ ή τον ΕΜΣ να μεταφέρει το ποσό των ανωτέρω εισπράξεων.
ιβ) Το Ταμείο δύναται να χορηγεί δάνειο εξυγίανσης, όπως ορίζεται στη σύμβαση χρηματοδοτικής διευκόλυνσης της 19/8/2015, στο ΤΕΚΕ προς τον σκοπό κάλυψης δαπανών για τη χρηματοδότηση της εξυγίανσης τραπεζών σύμφωνα με τις προβλέψεις της προαναφερθείσας Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης.
Αξιολόγηση των διοικήσεων των τραπεζών
Το Ταμείο, με τη βοήθεια ανεξάρτητου συμβούλου διεθνούς κύρους, εμπειρίας και εξειδίκευσης, θα προβεί στην αξιολόγηση του πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησης των πιστωτικών ιδρυμάτων με τα οποία το Ταμείο έχει υπογράψει Σύμβαση Πλαισίου Συνεργασίας. Ειδικότερα η αξιολόγηση θα περιλαμβάνει το μέγεθος, τη δομή και την κατανομή των αρμοδιοτήτων εντός του διοικητικού συμβουλίου και των επιτροπών του σύμφωνα με τις επιχειρηματικές ανάγκες του πιστωτικού ιδρύματος. Η αξιολόγηση θα περιλαμβάνει και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και των επιτροπών του.
Η κατά τα ανωτέρω αξιολόγηση αφορά όλες τις επιτροπές του διοικητικού συμβουλίου, καθώς και κάθε άλλη επιτροπή την οποία το Ταμείο κρίνει απαραίτητο να αξιολογήσει για να εκπληρώσει τους στόχους του σύμφωνα με τον παρόντα νόμο.
1. Το Ταμείο, με τη βοήθεια ανεξάρτητου συμβούλου θα θεσπίσει κριτήρια αξιολόγησης των παραπάνω στοιχείων και των μελών των διοικητικών συμβουλίων και των επιτροπών αυτών των πιστωτικών ιδρυμάτων σύμφωνα με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές. Βάσει της αξιολόγησης το Ταμείο θα προβεί σε συγκεκριμένες προτάσεις για βελτιώσεις και τυχόν αλλαγές στην εταιρική διακυβέρνηση των πιστωτικών ιδρυμάτων. Για τη διεξαγωγή της αξιολόγησης τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων και των επιτροπών αυτών θα συνεργαστούν με το Ταμείο και τους συμβούλους του και θα παράσχουν κάθε αναγκαία πληροφόρηση.
2. Πέραν των κριτηρίων που θα θεσπιστούν από το Ταμείο με τη συνδρομή του ανεξάρτητου συμβούλου, η αξιολόγηση θα περιλαμβάνει κατ' ελάχιστον τα ακόλουθα κριτήρια:
(α) Αναφορικά με την αξιολόγηση των μελών του διοικητικού συμβουλίου και των επιτροπών αυτού, θα πρέπει να πληρούνται τα εξής:
(ί) το μέλος θα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον δεκαετή διεθνή εμπειρία, εκ των οποίων τουλάχιστον τρία (3) έτη ως μέλους διοικητικού συμβουλίου πιστωτικού ιδρύματος. Η ανωτέρω διεθνής εμπειρία θα πρέπει να είναι σε διευθυντικό επίπεδο και να έχει αποκτηθεί στους τομείς της τραπεζικής, της ελεγκτικής, της διαχείρισης κινδύνων ή της διαχείρισης προβληματικών στοιχείων ενεργητικού. Το διοικητικό συμβούλιο θα πρέπει να διαθέτει σε συλλογικό επίπεδο την απαραίτητη γνώση και εμπειρία που ανταποκρίνεται στο επιχειρηματικό πρότυπο και στη χρηματοοικονομική κατάσταση του πιστωτικού ιδρύματος.
(ii) το μέλος δεν θα πρέπει να έχει διατελέσει κατά τα τελευταία πέντε (5) έτη σε ανώτατες πολιτικές ή διοικητικές θέσεις του δημοσίου, όπως Πρόεδρος Δημοκρατίας ή της Κυβέρνησης, υψηλόβαθμα πολιτικό, κυβερνητικά, κομματικά, δικαστικά, στρατιωτικά στελέχη, ή διευθυντικά στελέχη κρατικών επιχειρήσεων.
(iii) το μέλος πρέπει να γνωστοποιήσει όλες τις οικονομικές σχέσεις του με την τράπεζα πριν από το διορισμό του. Η εποπτική αρχή έχει επιβεβαιώσει ότι το μέλος είναι κατάλληλος και επαρκής για το διορισμό του ως μέλος. Το Ταμείο με τη βοήθεια του ανεξάρτητου συμβούλου κατά τη διενέργεια της αξιολόγησης για την εταιρική διακυβέρνηση θα ορίσει επιπλέον κριτήρια για συγκεκριμένες δεξιότητες που απαιτούνται στο διοικητικό συμβούλιο. Τα κριτήρια θα επισκοπούνται τουλάχιστον μία φορά κάθε δύο έτη ή και συχνότερα εάν υπάρξει ουσιώδης αλλαγή στην οικονομική κατάσταση της τράπεζας.
3. Η αξιολόγηση της δομής και της σύνθεσης των διοικητικών συμβουλίων και των επιτροπών αυτών θα πληροί τα παρακάτω κατ' ελάχιστον κριτήρια: (ΐ) στο Διοικητικό Συμβούλιο να συμμετέχουν τουλάχιστον τρία ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη με επαρκή γνώση και μακροχρόνια εμπειρία σε αντίστοιχα πιστωτικά ιδρύματα, υπό την προϋπόθεση ότι δεν είχαν καμία σχέση με πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα κατά τα προηγούμενα δέκα έτη
(i) τα ανωτέρω ανεξάρτητα μέλη προεδρεύουν σε όλες τις Επιτροπές του Διοικητικού Συμβουλίου
(ii) τουλάχιστον ένα μέλος του διοικητικού συμβουλίου θα διαθέτει σχετική εξειδίκευση και διεθνή εμπειρία τουλάχιστον πέντε (5) ετών στους τομείς της διαχείρισης κινδύνων ή/και της διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων. Το εν λόγω μέλος θα προεδρεύει σε κάθε επιτροπή του διοικητικού συμβουλίου που θα ασχολείται με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
4. Στην περίπτωση που η επισκόπηση ή η αξιολόγηση του διοικητικού συμβουλίου δεν πληροί τα σχετικά κριτήρια, το Ταμείο θα ενημερώνει το διοικητικό συμβούλιο και εφόσον το τελευταίο δεν λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την υλοποίηση των σχετικών προτάσεων, το Ταμείο θα συγκαλεί τη γενική συνέλευση των μετόχων με σκοπό την ενημέρωσή τους και θα προτείνει τις απαιτούμενες αλλαγές. Το Ταμείο θα αποστέλλει τα αποτελέσματα της αξιολόγησης στις αρμόδιες εποπτικές αρχές. Στην περίπτωση που το μέλος του διοικητικού συμβουλίου ή της επιτροπής αυτού δεν πληροί τα σχετικά κριτήρια ή το διοικητικό συμβούλιο ως σώμα δεν ικανοποιεί την προτεινόμενη δομή ως προς το μέγεθος, την κατανομή των αρμοδιοτήτων και εξειδίκευσης και σε περίπτωση που οι απαιτούμενες αλλαγές δεν μπορούν να υλοποιηθούν με άλλο τρόπο, τότε θα υπάρξει σύσταση για αλλαγή συγκεκριμένων μελών του διοικητικού συμβουλίου ή των επιτροπών του.
Στην περίπτωση που η γενική συνέλευση των μετόχων δεν συμφωνήσει εντός τριών μηνών με την αντικατάσταση των μελών του διοικητικού συμβουλίου που δεν εκπλήρωσαν τα κριτήρια αξιολόγησης, τότε το Ταμείο θα δημοσιοποιήσει εντός τεσσάρων εβδομάδων στην ιστοσελίδα του σχετική αναφορά η οποία θα περιλαμβάνει την επωνυμία του πιστωτικού ιδρύματος, τις προτάσεις και τον αριθμό των μελών του
Δείτε εδώ την Αιτιολογική Εκθεση.
Δείτε εδώ τις Τροποποιημένες και Καταργούμενες Διατάξεις.
Δείτε εδώ το Σχέδιο Νόμου.
Δείτε εδώ την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
H χθεσινή εμπλοκή
Εμπλοκή προέκυψε στον νόμο της ανακεφαλαιοποίησης, γι' αυτό και δεν κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή, αφού στο «παρά 5» ουσιαστικά ξανάνοιξαν θέματα που είχαν θεωρητικά κλείσει, μετά και από την απαίτηση της DGComp να καλυφθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ποσό της συνολικής ανακεφαλαιοποίησης – και αυτής που αφορά το ακραίο σενάριο των stress tests- από ιδιώτες επενδυτές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου