Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2013

Μια διοικητική μεταρρύθμιση στα μέτρα των δανειστών

20130915-105936.jpg
Γράφει ο Βλάσης Μανθογιάννης

Είναι σαφές ότι η κρίση μας βρήκε σαν κράτος εντελώς απροετοίμαστους με ένα κρατικό μηχανισμό πλήρως απορυθμισμένο, με δημόσιους φορείς ανερμάτιστους και διεφθαρμένους και με την δωροδοκία να είναι το μοναδικό αποτελεσματικό λιπαντικό για τα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Για το ότι η δημόσια διοίκηση έχει αυτά τα χάλια είναι σαφές ότι ευθύνονται οι εναλλασσόμενες κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, που κυβέρνησαν την χώρα. Έχοντας μάλιστα δημιουργήσει ένα ισχυρό κατεστημένο και σχέσεις εξάρτησης με τους ψηφοφόρους τους μέσα από την συναλλαγή, τα δύο αυτά κόμματα κυβερνούν και σήμερα 
με στελεχιακό δυναμικό σαφώς χαμηλότερου επιπέδου από αυτό που είχαν κατά την ίδρυση τους.
Είναι σαφές ακόμα ότι η προσπάθεια εξόδου από την κρίση απαιτεί μια διοικητική μεταρρύθμιση που θα καταστήσει τον κρατικό μηχανισμό αποτελεσματικό, δίκαιο και πολιτο-κεντρικό.


Εάν κάποιος ήθελε ειλικρινά να επιφέρει μια διοικητική μεταρρύθμιση σε αυτή την κατεύθυνση θα έπρεπε να επικεντρωθεί με σειρά προτεραιότητας στα παρακάτω θέματα:
Α) Στην εξυπηρέτηση του πολίτη. Είναι σαφές ότι ο πολίτης βασανίζεται στις δημόσιες υπηρεσίες, περνάει απίστευτες ώρες σε ουρές εμπρός από τις δημόσιες θυρίδες εξυπηρέτησης σε βάρος τόσο της ψυχικής του υγείας όσο και της παραγωγικότητάς του στην εργασία. Πρώτο μέλημα επομένως της διοικητικής μεταρρύθμισης θα έπρεπε να είναι η ενίσχυση σε προσωπικό των θυρίδων εξυπηρέτησης του πολίτη, την διεύρυνση του ωραρίου προκειμένου να εξυπηρετεί και εργαζόμενους (όσους υπάρχουν ακόμη) και την εξάπλωση του δικτύου εξυπηρέτησης των πολιτών (πχ αύξηση του αριθμού των ΚΕΠ).
Β) Στην απλοποίηση των διαδικασιών. Πολλές από τις διαδικασίες του Ελληνικού δημοσίου έχουν την πολυπλοκότητα τριπλού ολοκληρώματος. Το δαιδαλώδες των διαδικασιών και η ευθυνοφοβία των κρατικών λειτουργών προσθέτουν μάλιστα σε αυτές τις διαδικασίες περαιτέρω φόρτο καθιστώντας τις ενέργειες που σχετίζονται με αυτές τις διαδικασίες απωθητικές για τους πολίτες. Η απλοποίηση των διαδικασιών σε συνάρτηση με την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη θα επιτάχυνε τις διοικητικές πράξεις προς όφελος όλων. Για παράδειγμα, πρέπει να είμαστε το μοναδικό κράτος σε αυτό τον κόσμο που είναι άλλο πράγμα η “δήλωση” και άλλο πράγμα η “υπεύθυνη δήλωση”. Είναι σαν να λέμε στην “δήλωση” γράψε ότι θες αλλά στην “υπεύθυνη δήλωση” αν πεις ψέματα θα υποστείς τις κυρώσεις του νόμου. Και βέβαια όλες οι διαδικασίες του δημοσίου θέλουν “υπεύθυνη δήλωση” με θεώρηση του γνήσιου της υπογραφής και δώστου στρόγγυλες και τετράγωνες σφραγίδες και ατελείωτο πήγαινε – έλα.
Γ) Στην υιοθέτηση μηχανογραφικών συστημάτων. Εδώ το “Γ” είναι το γράμμα που ταιριάζει! Τέσσερα κοινοτικά πλαίσια στήριξης πέρασαν από την χώρα και σε όλα οι κυβερνώντες έκαναν τα ίδια λάθη που έκαναν στο πρώτο ΚΠΣ. O Όττο Φον Μπίσμαρκ είχε πει ότι “ο έξυπνος άνθρωπος μαθαίνει από τα λάθη των άλλων, και μόνο ένας ανόητος μαθαίνει από τα δικά του λάθη”. Αυτοί που μας κυβέρνησαν όλα αυτά τα χρόνια σκοπίμως επομένως δεν διόρθωσαν τα λάθη τους γιατί εκτός από ανόητοι ήταν και δόλιοι. Βλέπουμε όλα αυτά τα χρόνια φαραωνικά έργα πληροφορικής, κακοσχεδιασμένα, μη συνεκτικά, με ασαφές αντικείμενο, που στις περισσότερες περιπτώσεις μοιάζει με ευχολόγιο και σε αρκετές με λίστα για το σούπερ μάρκετ. Και βέβαια όλα τα έργα στα χαρτιά περαιώνονται επιτυχώς….αλλά δεν δουλεύουν! Μεγάλο μυστήριο και αυτό. Αποτέλεσμα π.χ., το τμήμα εισοδήματος στις εφορίες δεν επικοινωνεί με το μητρώο και ο πολίτης ανεβοκατεβαίνει σκάλες και περιμένει σε ουρές.

Μια κυβέρνηση, που θα ήθελε να μεταρρυθμίσει την δημόσια διοίκηση θα έκανε τα παραπάνω, εάν όμως ήθελε να διαλύσει το δημόσιο, να απαξιώσει το κράτος και να δώσει η χώρα βορρά στα όποια συμφέροντα θα έκανε αυτό που γίνεται σήμερα:
Απολύσεις Δημοσίων υπαλλήλων. Με το μανδύα της κινητικότητας ή της διαθεσιμότητας ή όποιου άλλου ευφάνταστου όρου βρεθεί, στελεχιακό δυναμικό του δημοσίου απομακρύνεται από την θέση του υποβαθμίζοντας τις υπηρεσίες προς τον πολίτη. Και δεν υποβαθμίζονται μόνο οι διοικητικές υπηρεσίες αλλά και οι βασικές δημόσιες παροχές προς τον πολίτη όπως αυτές της υγείας και της παιδείας.
Ενίσχυση της γραφειοκρατίας. Νέες διαδικασίες ξεπηδούν από το πουθενά κάνοντας την ζωή των πολιτών πιο δύσκολη και την εξυπηρέτησή του πιο χρονοβόρα. Για παράδειγμα: το νέο Ε9 ζητάει δεδομένα που για να συλλεγούν απαιτούν επιπλέον χρόνο και χρήμα, εξασφάλιση της σύνταξης ακόμα και για τους ήδη συνταξιούχους απαιτεί την αυτοπρόσωπη ετήσια απογραφή τους και πολλά άλλα ακόμα.
Η κυβέρνηση με άλλα λόγια κάνει ότι περνάει από το χέρι της για να αγανακτούν οι πολίτες και τους δικαιώνει ηθικά για την άρνηση της πληρωμής των φόρων ακόμα και στην περίπτωση που το εισόδημά τους επαρκεί για την πληρωμή τους. Με αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση καταλύει το κράτος (δεν αναφέρομαι καν στο κράτος πρόνοιας γιατί αυτό πλέον δεν υπάρχει) ενώ διευκολύνει το ξεπούλημα της χώρας με ότι υπάρχει πάνω σ’ αυτή και κάτω απ’ αυτή.

Και το έργο αυτό το έχουν αναλάβει μια σειρά “πρόθυμοι και χρήσιμοι” ηλίθιοι. Για λογαριασμό των δανειστών μας φυσικά!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου